Båtprojekt

Jag köpte en gasturbinmotor som vägde 200 kg och var på 500 hästkrafter. På tomgång varvade den på 18 000 varv och på fullvarv 42 000. Den satte jag i min Sea Ray-båt på 8 meter. Jag planerade och genomförde själv installationen av motorn i båten.

Båten står på land ca tre mil norr om Karlstad.

Norges största magasin för motorbåtar, Båtmagasinet, har visat stort intresse för båten med en artikel skriven av Rolf Marthinsen, foto av Marthinsen och Martin Ström, med. Artikeln berättar om hur Fritiof fick idén och varför båtprojektet drogs igång.

Läs sida 1, 2 och sidan 3

Vingen i aktern fungerar som ljuddämpare och värmeavvisare i första hand men den har även en stabiliserande effekt vid höga farter.

Båten fanns även med på Stockholms båtmässa, Allt för Sjön, Älvsjö mässan, se bilder >

Båtens instrumentpanel har modifierats och reglage för att styra motorn. Lådan till höger om ratten innehåller de instrument som krävs för detta.

Motorn är en gasturbinmotor, en Boeing 553 som utvecklar ca 500 hästkrafter.

Båtmässan

Besökte du Stockholms båtmässa Allt för sjön? Då missade du förmodligen inte Fritiof Huldén och hans båt!

I C-hallen, granne med tändkulemotorer och ädla träbåtar från en svunnen tid, stod Fritiofs SeaRay med sin gasturbinmotor och vinge.

Här visades både båten samt en prototyp på en ny bogpropeller.

Montern hade många besökare under några hektiska mässdagar.

Många var intresserade, både av båten och prototypen på bogpropellern

Filmvisning: båten testkörs